reservation-button

التهاب لگن(PID) چیست؟ تاثیر آن بر باروری

02 خرداد 1403

Post contents [Show]

بیماری التهابی لگن(PID) چیست؟

بیماری التهابی لگن(PID) زمانی رخ می دهد که باکتری ها از واژن و دهانه رحم به سمت بالا به داخل رحم، تخمدان ها یا لوله های فالوپ حرکت می کنند. این باکتری می تواند منجر به آبسه در لوله فالوپ یا تخمدان شود. اگر PID به موقع درمان نشود، ممکن است مشکلات طولانی مدت ایجاد شود.

خطرات ابتلا به بیماری التهابی لگن در طولانی مدت چیست؟

PID می تواند منجر به مشکلات جدی و طولانی مدت شود:

ناباروری : از هر 10 زن مبتلا به PID یک نفر نابارور می شود. PID می تواند باعث ایجاد زخم در لوله های فالوپ شود. این اسکار می تواند لوله ها را مسدود کرده و از بارور شدن تخمک جلوگیری کند.

حاملگی خارج از رحم : اسکار ناشی از PID همچنین می تواند از حرکت تخمک بارور شده به داخل رحم جلوگیری کند. در عوض، می تواند در لوله فالوپ شروع به رشد کند. لوله ممکن است پاره شود (شکستن) و باعث خونریزی خطرناک در شکم و لگن شود. اگر حاملگی خارج از رحم به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است به جراحی اورژانسی نیاز باشد.

درد مزمن لگن: PID ممکن است به درد لگنی طولانی مدت منجر شود.

بیماری التهابی لگن چقدر شایع است؟

PID می تواند در هر سنی در زنانی که از نظر جنسی فعال هستند رخ دهد. بیشتر در بین زنان جوان شایع است.

زنان با عوامل خطر زیر نیز بیشتر در معرض ابتلا به PID هستند:

• سابقه ابتلا به بیماری التهابی لگن در گذشته

• عفونت با یک STI، اغلب سوزاک یا کلامیدیا

• شریک جنسی که با دیگران رابطه جنسی دارد

• چندین شریک جنسی (هر چه تعداد شرکای بیشتر باشد، خطر بیشتر است)

علائم ابتلا به بیماری التهابی لگن (PID) چیست ؟

برخی از زنان مبتلا به PID فقط علائم خفیف دارند یا اصلاً علائمی ندارند. از آنجایی که علائم ممکن است مبهم باشد، بسیاری از موارد توسط متخصص زنان تشخیص داده می شود. شایع ترین علائم و نشانه های PID ذکر شده است:

• تب و لرز

• ادرار دردناک

• درد در ناحیه شکم

• رابطه جنسی دردناک

• ترشحات غیر طبیعی واژن

• خونریزی غیر طبیعی قاعدگی

• درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن

• درد در قسمت پایین شکم (اغلب یک درد خفیف)

داشتن یکی از این علائم یا علائم به این معنی نیست که شما PID دارید. این می تواند نشانه یک مشکل جدی دیگر مانند آپاندیسیت یا حاملگی خارج از رحم باشد. اگر هر یک از این علائم یا علائم را دارید، باید با متخصص زنان تماس بگیرید.

تشخیص ابتلا به بیماری التهابی لگن :

برای اطلاع از اینکه آیا PID دارید، متخصص زنان با پرسش در مورد سابقه پزشکی شما، از جمله عادات جنسی، روش کنترل بارداری و علائم شروع می کند.

اگر علائم PID دارید، باید معاینه لگنی انجام دهید. نمونه ای از مایع دهانه رحم شما گرفته می شود و از نظر سوزاک و کلامیدیا آزمایش می شود. ممکن است آزمایش خون انجام شود.

متخصص زنان ممکن است آزمایش ها یا روش های دیگری را تجویز کند، شامل سونوگرافی، بیوپسی آندومتر، و در برخی موارد، لاپاراسکوپی باشند.

چگونه بیماری التهابی لگن (PID) باعث ناباروری می شود؟

زخم در داخل یا خارج لوله‌های فالوپ، که می‌تواند در نتیجه درمان نشدن PID باشد، می‌تواند مانع از حرکت تخمک در لوله‌ها به سمت لقاح شود و همچنین می‌تواند مانع حرکت جنین به رحم شود. به این عوارض ناباروری فاکتور لوله ای می گویند.

بافت اسکار ممکن است باعث شود که یک تخمک بارور شده به جای رحم در لوله فالوپ کاشته شود، وضعیتی که به عنوان حاملگی خارج از رحم شناخته می شود. کاشت نامناسب می تواند باعث ترکیدن لوله فالوپ شود و منجر به خونریزی خطرناک در شکم شود که نیاز به جراحی اورژانسی دارد.

درمان بیماری التهابی لگن (PID):

PID قابل درمان است. با این حال، هرچه مدت زمان بیشتری عفونت درمان نشود، خطر مشکلات طولانی مدت مانند ناباروری بیشتر می شود.

PID ابتدا با آنتی بیوتیک درمان می شود. معمولاً آنتی بیوتیک ها به تنهایی می توانند از شر عفونت خلاص شوند. ممکن است دو یا چند آنتی بیوتیک تجویز شود.  گاهی اوقات علائم قبل از درمان عفونت از بین می روند. اگر این کار را انجام دهند، هنوز باید تمام دارو را تا زمانی که تجویز شده است مصرف کنید.

برخی از زنان ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشند. بستری شدن در بیمارستان ممکن است برای زنانی که:

• تب شدید

• حامله هستند

• به شدت بیمار هستند

• تشخیص روشنی ندارند

• حالت تهوع و استفراغ داشته باشید

• آبسه در لوله فالوپ یا تخمدان داشته باشید

• باید آنتی بیوتیک های داخل وریدی استفاده کنند

در شرایط خاص، مانند زمانی که آبسه پیدا می شود، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

شرکای جنسی زن باید درمان شوند. زنان مبتلا به PID ممکن است همسرانی داشته باشند که سوزاک یا کلامیدیا دارند. حتی اگر هیچ نشانه ای از بیماری وجود نداشته باشد، فرد می تواند به این بیماری های مقاربتی مبتلا شود.

پیشگیری از ابتلا به بیماری التهابی لگن :

برای کمک به جلوگیری از PID، اقدامات زیر را برای جلوگیری از STI انجام دهید:

• فقط با شریکی که بیماری مقاربتی ندارد و فقط با شما رابطه جنسی دارد، رابطه جنسی داشته باشید.

• تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید. اگر شما یا شریک زندگیتان شریک قبلی داشته اید، خطر ابتلا به STI افزایش می یابد.

• برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی، هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید. حتی اگر از روش های دیگر پیشگیری از بارداری استفاده می کنید از کاندوم استفاده کنید.

بسیار مهم است که کل دوره درمان تجویز شده را به پایان برسانید، حتی اگر علائم قبل از تکمیل دارو فروکش کنند.